Lab for students

We bieden studenten binnen de opleiding ruimte waar ze elkaar kunnen ontmoeten, maar ook alumni en andere gasten kunnen ontvangen om met hen in gesprek te gaan. Dit gevoel van deel zijn van de community en het aanwakkeren van hun ‘ondernemendheid’ wordt verstrekt door de verantwoordelijkheid te leggen bij studenten voor gezamenlijke reizen, projecten, events en lezingen.

In de VOID werken de studenten van Ad en Ba, van jaar 1 t/m jaar 3, samen aan projecten.

Tijdens Winter- en Zomerlab werken studenten van de Associate Degree en de Bachelor samen met de andere opleidingen van Art Academy Zwolle aan bijzonder projecten.

Zomerlab 24

LOS ZAND LOS ZAND

“If you experiment, you have to fail. By definition, experimenting means going to territory where you’ve never been, where failure is very possible. How can you know you’re going to succeed? Having the courage to face the unknown is so important.” Marina Abramović Stel je voor: je laat het zand door je vingers glijden en ineens ben je terug op het strand. Je voelt het zand tussen je tenen, bouwt een zandkasteel en voor even reis je terug in de tijd. Elke zandkorrel vertelt een verhaal en het zand glijdt tussen je vingers als een reis door de tijd. Maar staan we eigenlijk nog wel genoeg stil? Nemen we nog wel de tijd om te bouwen, te spelen en te experimenteren?

Winterlab 24

Het Winterlab is een artistiek interdisciplinair programma van ArtEZ University of the Arts Zwolle. Dit jaar staat Winterlab in het teken van ‘We Are Many’ en word je gestimuleerd om je eigen artistieke stem te ontwikkelen in relatie tot anderen, in een collectief proces.

IN_context 24

RE-pair. It is all about the knowledge that repairing has a greater value than designing or buying something new. The work of an interior architect begins to resemble Kintsugi, the Japanese art of restoring shards of a ceramic bowl with gold; by repairing the value increases.

Thanks to Dario Khozhai, Machiel Sobering, Peter van Assche en Meintje Delisse from bureau SLA, Titus Mars from DAAD architecten and the student from Interior design ad and IN_architecture ba.

Start lezing door Hans van Lunteren

gaarkeuken

presentatie

soepje

bachelor en associate degree studenten

verbouwen van eigen eten

eigen energie opwekken

Roos Krootjes bedankt Dario Khozhai, Meintje Delisse van bureau SLA en Titus Mars van DAAD architecten

Zomerlab 23

Troubling Time(s) is een reeks workshops, talks, ontmoetingen over het bevragen en veranderen van onze vastomlijnde ideeën over tijd.

IN_CONTEXT 23

Transgressie

In het denken over architectuur speelt, voor de Zwitserse architect Bernard Tschumi (1944), de verhouding tussen het mentale (concept) en het ervaarbare (lichamelijk ervaren van ruimte) een centrale rol. In zijn denken zijn dit twee schijnbaar onverenigbare processen die nooit gelijktijdig lijken te kunnen bestaan. Om deze paradox te onderzoeken, en de architectuur meer een afspiegeling te laten zijn van onze huidige maatschappij introduceert hij het principe van transgressie.

Transgressie betekent in het geval van Tschumi het overtreden van de regels, een handeling die indruist tegen een wet of een gedragscode zonder die regel te ontkennen. Bij Tschumi gaat het natuurlijk om de regels van de architectuur die in de loop van de architectuurgeschiedenis vaak tot knellende dogma’s geworden zijn.Kunnen Tschumi's transgressie-methoden ons helpen om verder te denken dan deze traditionele manier van aanpak. Wat als we de grenzen van denken en handelen overschrijden? Wat zijn de speculatieve, artistieke resultaten die we nog niet zien?

Wat gebeurt er als we Scenografie, Choreografie, Meubel of Stedenbouw gebruiken om tot nieuwe inzichten te komen. Werkend in bestaande ruimten om zo de onmogelijkheid van het koppelen van concept en ruimtelijke ervaring te overwinnen. Geen transgressie in gedachten, maar een transgressie in daden.

Dus, welke grenzen zijn er te overschrijden?

Winterlab 23

Het Winterlab is een artistiek interdisciplinair programma van ArtEZ University of the Arts Zwolle waarin studenten van verschillende opleidingen samenwerken met medestudenten onder leiding van artistieke professionals. Dit jaar staat Winterlab in het teken van ‘inner & outer acts’ en worden de studenten gestimuleerd om zowel een beweging naar binnen als naar buiten te maken. Het gaat uit van het idee dat in een artistieke praktijk de binnenwereld in contact treedt met de buitenwereld, maar dat dit geen eenrichtingsverkeer is: wanneer een gedachte of kunstwerk publiek wordt gemaakt, ontstaat er resonantie, wrijving en nieuwe informatie, die jou als maker vervolgens weer kan beïnvloeden. Iedere uitzending is ook een opname.

Radna Rumping en Michiel van Iersel Curatoren Winterlab 2023

Zomerlab 22

Onder leiding van kunstenaars en ontwerpers onderzochten, experimenteerden en fantaseerden zij aan de hand van het thema ‘Speculative Fiction’ over utopieën als alternatief voor een onzeker heden. Er reisden groepen naar o.a. het Van Abbemuseum, Stedelijk Museum en verschillende galeries en kunstenaarsinitiatieven. Er waren labs met een blinde wandeling over het strand, een magneetvis-expeditie en een eigen tentoonstelling in een leegstaand winkelcentrum. Daarnaast onderzochten studenten het ultieme vakantiegevoel, observeerden ze vreemdelingen en werkten ze aan de creatie van een gezamenlijk sculptuur in de openbare ruimte.

IN_CONTEXT 22

Re-constructing the future

Lecture by Ruben Pater:

‘The future is a way for designers to imagine fantastic worlds or float ideas that are not yet feasible. In that sense, the future can be a space for experimentation but also an escape hatch from the constraints of reality. The logic being, that if designers only respond to briefs, there is little room to think about a different future society.'

questlectures: Seylan Öztürk, Saja Amro en Rob Hendriks

Seylan Öztürk is an Assistant Professor at the Marmara University Interior Design Department in Istanbul, Turkey.


Saja Amro (PS/NL) is a Palestinian architect, exhibit developer and researcher based in Amsterdam.


Rob Hendriks is an architect, DAAD Architecten. Previous Stadsbouwmeester Enschede currently supervisor urban planning Midden Groningen.

workshop 1

Seylan Öztürk

workshop 1

Seylan Öztürk

workshop 1

Seylan Öztürk

workshop 2

Saja Amro

workshop 3

Rob Hendriks

workshop 3

Rob Hendriks

workshop 3

Rob Hendriks

workshop 3

Rob Hendriks

ZOMERLAB 21

Thema: Metamorfose - Isolde Venrooij

Dirk van Lieshout

Dirk van Lieshout

Roland van Dierendonck

Boey Wang

IN_CONTEXT 21

NOMADIC IN SCHOOL

About 80 ArtEZ interior students worked in 11 groups of 7/8 on finding shared social needs in Zwolle and act upon them by making designs.

The presented there work to: Franscesco Veenstra, Rob Hendriks, Maartje Folkeringa and Henri Snel.

And alumni: Maartje Wiemer, Zoey Benschop and Paul Reedeker. And online to many more!

We started with lectures from:

Eric de Leeuw, architect, Zwolle, introduction

Jan Kampshoff from Modulorbeat, Munster, about urban explorations

Thomas Hilberth, architect, Aarhus, about safety in urban design

Bram van den Heuvel, architect, about sustainable urban design

Krijn de Koning, artist, about art in the public domain

Roos Krootjes about antropology for architects

presentatie boek

presentatie boek

presentatie boek

presentatie

presentatie maquette

presentatie maquettes

IN-CONTEXT 20

performative architecture 20

Composing a psycho-geographical map of Zwolle. The Zwolle border divides the student room in Zwolle with the buildings abroad we can't visit due to Covid-19. Nine films defining the border of Zwolle!

border of Zwolle

building props

filming

editing

presenting

making lunch

Covid-save lunch

Dutch Design Week 20

Design for the unbuild ArtEZ exhibition Dutch Design Week 2020 by Jesse van Lienen en Eric de Leeuw.

zomerlab 20

winterlab 20

Van 20 t/m 24 januari 2020 hebben ca. 400 eerste-, tweede-en derdejaars studenten van ArtEZ Zwolle (Art & Design en Theater) meegedaan aan Winterlab. De week wordt georganiseerd door Isolde Venrooij die de studenten in kleine multidisciplinaire teams laat werken aan uitlopende thema's onder leiding van kunstenaars, designers, architecten en theatermakers.

KURKULTURKUR

An international Summer School, for students in Architecture, Interior Architecture and Urban Planning from Denmark, Germany and the Netherlands. In Horn-Bad Meinberg, Germany from Sunday 15 th until September 21 th 2019

Zomerlab 19

Zomerlab BODYBUILDING verkent op aristieke wijze wat ons lichaam is en kan zijn. Hoe bouwt onze darmflora aan ons lichaam? Hoe ontwikkelt de zon ons lichaam? Wie bouwt via onze omgeving aan ons lichaam? Wat kunnen we aan en in ons lichaam bouwen? Waar begint ons lichaam en waar houdt het op? - Isolde Venrooij

Ervaringsruimten

De Associate degree studenten richten zich op de fysieke beleving van ruimte. In deze digitale wereld is er steeds meer behoefte aan ontwerpers die op een conceptuele manier ruimte kunnen materialiseren. Dat wil zeggen de atmosfeer van de ruimte kunnen vormgeven.

raumkorper #1

raumkorper #1

raumkorper #1

raumkorper #2

raumkorper #2

raumkorper #2

raumkorper #3

raumkorper #3

raumkorper #3

WINTERLAB 19

Van 21 januari t/m 1 februari 2019 hebben ruim 380 eerste-, tweede-en derdejaars studenten van ArtEZ Zwolle Art & Design en Theater meegedaan aan Winterlab.

In deze twee weken werkten ze samen in kleine multidisciplinaire teams.
 De deelnemende kunstenaars, theatermakers en ontwerpers aan het Winterlab 2019 zijn:


Alessandra Saviotti, Helmut Smits, Herman van de Muijsenberg,  Maartje Folkeringa, Heleen Kruijt, Ceel Mogami de Haas, Martijn den Ouden, Babs Gons, Charlotte Schleiffert, Wouter Venema, Michel Wieggers, Sigrid van den Woudenberg, Fenne Saedt, Domas van Wijk, Bastienne Kramer, Dorieke Schreurs, Jan Zwaan, Karlijne Opmeer, Maartje Janse, Eef Veldkamp, Lara Staal, Matthijs de Bruijne, Manon van Hoeckel, Rajae El Mouhandiz, Richard Kofi, Jimmy Deegen, Pavel van Houten, Willem de Haan, Eline Michele Janssen, Sema Bekirovic, Gerbrand Burger en  Rini Hurkmans.

ArtEZ projectdocent en beeldend kunstenaar Isolde Venrooy ontwikkelde en coördineerde het Winterlab.

Dutch Design Week 19

With the speed of change, the designer must look for boundaries of what is known because the unknown soon occurs. The new reality asks for a different designer than before. ArtEZ IN_architecture encourages students to challenge themselves and explore the boundaries of the field

Frederieke Hakman

Tessa Steunenberg

Bregje Tjallinks

Lauren Voorthuijsen

Esmee Kiewiet

Zomerlab PLANTEN

“Zomerlab PLANTEN is een multidisciplinair project waarin ongeveer 120 eerstejaars Art en Design studenten van de ArtEZ Art Academy Zwolle een week samenwerken op verschillende locaties in Nederland” - Isolde Venrooij coördinator Zomerlab

Studiereis

Belgie en Frankrijk 2018

bachelors 2018 op kleur gesorteerd

bibliotheek in Caen van Rem Koolhaas (OMA)

Raumkörper

Studenten AD werkten op ware grootte aan een ervaringsruimten om de atmosfeer van ruimte te testen.

VOID

Gebouwanalyse doormiddel van fotografie door Christiaan de Bruijne.

Workshop

Louis le Roy workshop door Rob Hendriks van DAAD Architecten en Stichting Tijd.

Studiereis

Zwitserland en Italië 2017

bachelors 2017

Castelvecchio in Verona

A room displaced

A workshop concept by:

Eric de Leeuw, ArtEZ University of the Arts, department of in-architecture Zwolle, The Netherlands.

Michel Melenhorst, University of Applied Science, Detmolder school of architecture and interior architecture Detmold, Germany.

Introduction

To understand the fundamental element of (a) space, we can use the technique to first reduce it to its (arbitrary) elementary, essential characteristics and second displace it from its original context These steps of reduction and displacement are essential to grasp, sense, know and feel a space.

We do this in three steps The path of displacement starts with a mimetic rebuilding of an interior space, part of the space are built on a 1:1 scale The built space or parts of it are ´displaced´ to a public space The space will be adapted to a point that is regathers the same spatial qualities as it had before step 1

To be able to describe, evaluate and valuate these steps we will use the terminology as developed by architect Dom Hans van der Laan: Spatial cell, court and domain assigned to the steps described above.

Workshop Program

Intro Central and permanent to our special experiences is our body, it is the one constant factor in all our encounters in changing contexts. To become aware of this, of our body and of our body in space, the workshops start with an exercise in displacement of the body using basic aikido techniques

Münster

Op excursie naar Skulptur Projekte in Münster. Geregeld door studenten van bachelor 3.

Tools for food

We hebben de studenten gevraagd eten te verzamelen dat door supermarkten wordt weggegooid en daarvan een maaltijd te koken. Alles wat je nodig hebt voor het bereiden van het eten en het opeten is door de studenten van afvalmateriaal gemaakt.

de ovens zijn gebouwd van bakstenen

nog even en we kunnen eten

"We kunnen heel Zwolle wel uitnodigen zoveel eten wordt er weggegooid"

studente AD

Dutch Design Week

IN_architecture en Corpo-real op DDW

growing study

Kortrijk

Door en met studenten op de interieurbeurs van Kortrijk!

‘Het was zeer de moeite waard om deel te mogen uitmaken van deze internationale beurs. Uiteraard ook om interessante contacten te leggen, maar ook om het werk van onze opleiding aan een groot publiek te kunnen laten zien.’

Mariska Hoppen, 3e jaar